Företaget vill rena Sveriges ständer från alger som för närvarande inte har någon lönsam tillämpning. Genom en innovativ process ska denna resurs omvandlas till isolering i byggnationer. Alga vill ta vara på en idag oanvänd, men otroligt viktig resurs och ge den nytt liv. I dagsläget samlas alger upp av företag, förvaras någon annanstans för att sedan tillföras till havet igen i slutet av sommaren. Detta bidrar till övergödning i haven och påverkar den biologiska mångfalden. Alger i stora mängder tar upp syre från havsbottnarna, vilket utgör en fara för båda växter och djur. De ofantligt stora volymer, 400 000 ton alger, som spolas upp bara i Sverige gör att alghanteringen är ett återkommande problem för kustkommunerna varje år. Det är både dyrt och ger ingen nytta då algerna endast återförs till havet igen. För kommunerna innebär det därför en fördel
Byggindustrin står idag för 20 procent av Sveriges totala utsläpp varje år. Byggindustrins utsläpp är en faktor som ofta glöms bort i hållbara lösningar för klimatet. Alga Insulation vill vara en bidragande faktor till en hållbarare byggindustri. Det sker en ökad efterfrågan på isolering och många tilläggsisolerar för att minska energianvändningen på grund av dagens höga elpriser. Med tanke på utsläpp som dagens isoleringsmaterial bidrar till har vikten av ett miljövänligt alternativ aldrig varit viktigare.
Enligt FoodFacts själva så ”driver de revolutionen mot en mer hållbar och hälsosam matkonsumtion”. I praktiken innebär det att FoodFacts hjälper företag att få tillgång till relevant data för att stötta den nödvändiga matomställningen. Det kan vara både svårt och förvirrande för konsumenten att jämföra livsmedel. Långa ingredienslistor och otydliga budskap på förpackningarna gör det svårt att greppa informationen. FoodFacts har utvecklat en molnbaserad plattform för intelligent matdata där de kombinerar produktinformation, intelligent ingrediensanalys och olika oberoende datakällor. Resultatet blir ett transparent verktyg som kan användas såväl av konsumenter som återförsäljare och varumärken. Målet är att det ska bli lättare att få tillgång till information och data för att förstå och fatta beslut om mat.
Vi är stolta och glada att vi kan stödja denna verksamhet i sin utveckling.